Te-ai intrebat vreodata cum ar fi sa scapi de grija facturilor mari la energie electrica?
Programul AFM Casa Verde iti ofera 30.000 lei nerambursabili pentru instalarea panourilor fotovoltaice, cu o contributie minima de 3.000 lei.
Imagineaza-ti cum ar fi sa-ti reduci facturile cu pana la 90% si sa uiti de grija scumpirilor.
Pentru a te ajuta sa profiti la maximum de aceasta oportunitate, am pregatit un ghid complet in care vei descoperi:
- Etapele procesului, de la inscriere pana la instalare.
- Sfaturi practice pentru a-ti creste sansele de aprobare.
- Solutii pentru situatiile atipice si provocarile frecvente.
1. Ce este programul Casa Verde AFM?
Programul Casa Verde Fotovoltaice reprezinta o initiativa nationala prin care Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) ofera finantare nerambursabila pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice in gospodariile din Romania. Scopul sau principal este reducerea emisiilor de carbon si promovarea energiei regenerabile, sprijinind astfel tranzitia catre o economie verde si sustenabila.
Cadrul legal si institutional al programului este asigurat de Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor prin AFM, care gestioneaza intregul proces, de la aprobarea cererilor pana la monitorizarea implementarii proiectelor.
Valoarea subventiei Casa Verde AFM si ce acopera
Programul Casa Verde ofera o finantare nerambursabila de 30.000 lei pentru fiecare proiect aprobat. Contributia proprie minima a beneficiarului este de 3.000 lei, dar aceasta poate varia in functie de specificatiile sistemului ales si de instalatorul selectat.
Finantarea acopera urmatoarele componente:
- Panouri fotovoltaice (minim 3kWp)
- Invertor pentru transformarea curentului continuu in curent alternativ
- Acumulatori pentru stocarea energiei (minim 5kWh)
- Structura de montaj si sistemul de prindere
- Tablouri electrice si protectii
- Montajul si punerea in functiune a sistemului
- Depunerea dosarului de prosumator
- Asistenta tehnica si mentenanta (in functie de instalator)

2. Verifica daca te poti inscrie pentru programul Casa Verde AFM
Inainte de a incepe procesul de inscriere, este esential sa te asiguri ca tu si imobilul tau indepliniti toate conditiile de eligibilitate, conform ghidului programului. Iata ce trebuie sa stii:
Criterii pentru propietar:
- Trebuie sa fii persoana fizica cu domiciliul in Romania.
- Adresa de pe actul de identitate trebuie sa coincidă cu cea a imobilului unde se va implementa sistemul de panouri fotovoltaice.
- Nu trebuie sa existe datorii la ANAF sau la primarie (dovedite prin certificate fiscale).
- Nu ai beneficiat anterior de finantare prin programul Casa Verde pentru acelasi imobil.
Criterii pentru imobile:
- Casa si terenul trebuie sa fie intabulate pe numele solicitantului, dovedite prin extras de carte funciara.
- Imobilul trebuie sa aiba destinatia de locuinta, asa cum este mentionat in extrasul de carte functionara (nu spatii comerciale).
- Situatia juridica a imobilului trebuie sa fie "Cu acte".
- Pot exista maximum doua locuinte individuale in cadrul imobilului, chiar daca aparțin unor proprietari diferiti.
- Pentru imobilele tip duplex, este permis ca acestea sa aiba maximum doua unitati individuale.
- Nu se admite prezenta unui spatiu comercial inchiriat sau a unui sediu de firma la locatia de implementare. (cu exceptia ipotecilor).
- In cazul in care exista sediu de firma, este necesar sa existe branșamente separate pentru energia electrica a firmei si a persoanei fizice.
- Imobilul nu trebuie sa fi beneficiat anterior de programul Casa Verde si nu poate avea alta finantare aprobata sau in derulare prin AFM.
Restrictii si exceptii importante:
- Imobilele cu ipoteca sunt eligibile pentru finantare, deoarece ipoteca bancara nu reprezinta o problema.
- Pentru imobilele cu sediu social al unei firme, eligibilitatea se confirma doar daca nu se desfasoara activitati economice la adresa respectiva sau exista contorizare separata pentru partile rezidentiale si comerciale.
- Dreptul de proprietate nu poate fi inscris provizoriu in cartea functionara.
- Imobilele de tip bloc/condominiu care au mai mult de doua unitati individuale nu sunt eligibile.
Cine nu poate beneficia de Casa Verde AFM:
- Persoanele juridice si firmele nu sunt eligibile; programul este destinat exclusiv persoanelor fizice.
- Imobilele cu mai mult de doua locuinte individuale nu se pot inscrie.
- Proprietarii care au beneficiat deja de program sau au finantari AFM active nu pot participa.
- Nu se accepta inscrieri bazate pe viza de flotant sau mutari recente.
Verifica cu atentie aceste conditii inainte de a aplica pentru a te asigura ca totul este in regula si ca vei putea beneficia de avantajele oferite de programul Casa Verde.
{{rtxt-cta}}
3. Acte necesare pentru inscrierea in Casa Verde AFM
Pregatirea corecta a documentelor este esentiala pentru succesul inscrierii in programul Casa Verde 2024. Orice document lipsa sau complet incorect poate duce la respingerea dosarului, indiferent cat de repede ai reusit sa te inscrii.
Lista cu actele necesare pentru Casa Verde AFM
Pentru a te inscrie in programul Casa Verde 2024, ai nevoie de urmatoarele documente:
- Actul de identitate al solicitantului (valabil la data inscrierii).
- Certificatul de atestare fiscala ANAF – privind obligatiile de plata catre bugetul de stat.
- Certificatul de atestare fiscala Primarie – privind taxele locale si impozitele.
- Extras de carte funciara (nu mai vechi de 60 de zile).
- Copia cartii funciare colective (daca este cazul, pentru imobile tip duplex).
Cum poti obtine fiecare document necesar pentru Casa Verde AFM
1. Actul de identitate
Verifica urmatoarele aspecte:
- Valabilitatea: Buletinul trebuie sa fie valabil la data inscrierii.
- Adresa de domiciliu: Trebuie sa coincida cu adresa imobilului unde vei instala sistemul fotovoltaic.
Daca adresa din buletin difera de cea a imobilului, vei avea nevoie de un certificat de nomenclatura stradala de la primarie (detalii mai jos).
2. Certificatul fiscal ANAF
Acest document atesta ca nu ai datorii la bugetul de stat si poate fi obtinut prin 2 metode:
- Online, prin Spatiul Privat Virtual (SPV) https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/inreg_inrol_pf_pj_spv/
- La ghiseu, la sediul ANAF din raza ta teritoriala
Pașii pentru obținerea online prin SPV:
Cum obtii certificatul fiscal online prin SPV:
- Autentifica-te in contul SPV
- Acceseaza sectiunea „Cereri” → „Depunere cerere” → „Certificat de atestare fiscala”
- Completeaza cererea astfel:
- La „Scopul solicitarii”: selecteaza „Alte scopuri”
- La „Informatii pentru verificarea eligibilitatii contribuabililor pentru accesarea fondurilor nerambursabile”: selecteaza „DA”
- La restul sectiunilor: selecteaza „NU”
- Trimite cererea si asteapta certificatul (de obicei este emis in maxim 24h)
Valabilitate: 90 de zile de la emitere.
Cum obtii certificatul fiscal la ghiseu, la sediul ANAF:
Trebuie sa descarci si sa completezi formularul acesta https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/A1_OMFP_393_2013.pdf
3. Certificatul fiscal Primarie
Acest document atesta ca nu ai datorii la bugetul local si se obtine de la primaria de care apartine imobilul.
- Verifica primaria competenta teritorial (mai ales in orasele mari cu sectoare multiple).
- Unele primarii permit obtinerea online a certificatului.
- Majoritatea primariilor cer prezenta fizica la ghiseu cu buletinul si dovada proprietatii.
Valabilitatea certificatului de la primarie este de 30 de zile de la emitere.
4. Extras de carte funciara
Extrasul de carte funciara dovedeste dreptul de proprietate asupra imobilului si poate fi obtinut:
- Online de pe site-ul ANCPI: https://epay.ancpi.ro/epay/SelectProd.action?prodId=1420 (cost: 20 lei).
- La ghiseu, la biroul de cadastru din judetul tau.
La obtinerea extrasului de carte funciara, verifica informatiile esentiale:
- Numele proprietarului sa fie corect
- Adresa imobilului sa coincida cu cea din actul de identitate (sau sa ai certificat de nomenclatura)
- Sectiunea „Sarcini” – verifica daca exista ipoteci sau alte sarcini ce pot afecta eligibilitatea
Valabilitate extrasului de carte functiara este de 60 de zile de la emitere.
Certificat de nomenclatura stradala sau adeverinta (daca este cazul)
Acest document este necesar daca:
- Adresa din buletin difera de cea din cartea funciara.
- Strada si-a schimbat denumirea, dar cartea funciara nu a fost actualizata.
- Imobilul are doar numar cadastral, fara adresa completa in cartea funciara
Pentru a obtine certificatul de nomenclatura stradala sau adeverinta:
- Mergi la primaria localitatii unde se afla imobilul.
- Completeaza o cerere specifica (disponibila la ghiseu).
- Prezinta actul de identitate si extrasul de carte funciara.
Formularea corecta care trebuie sa apara in certificatul de nomenclatura stradala sau adeverinta este: "Se certifica faptul ca imobilul inscris in CF nr. [numar] cu nr. cadastral [numar] este situat la adresa [adresa completa]".
Cum se incarca adeverinta de nomenclator stradal?
Se creeaza un singur fisier PDF care sa includa atat adeverinta de nomenclator stradal, cat si copia cartii de identitate. Apoi, acest fisier se incarca in sectiunea dedicata CI. Alternativ, se poate folosi si o arhiva daca este necesar.
Cazuri speciale si solutii
Ce sa faci daca adresa diferita in actele de identitate fata de cartea funciara?
Obtine de la primarie certificatul de nomenclatura stradala, care confirma adresa corecta.
Ce sa faci daca imobilul are mai multi proprietari (coproprietate)?
Solicitantul trebuie sa fie unul dintre proprietari si sa aiba domiciliul la adresa imobilului.
Ce sa faci daca imobilul are ipoteca sau alte sarcini?
Ipotecile bancare sunt acceptate, insa verifica daca alte sarcini nu restrictioneaza dreptul de a instala sisteme fotovoltaice.
Ce sa faci in cazul in care imobilul este nou construit sau recent intabulat?
Asigura-te ca dreptul de proprietate este inscris definitiv in cartea funciara, nu provizoriu.
4. Cum te poti inscrie in programul Casa Verde AFM?
Obtine toate documentele necesare
Asigura-te ca toate documentele necesare sunt valabile la data inscrierii si salvate in format PDF. Daca nu le ai deja in format digital, scaneaza-le individual (un fisier pentru fiecare: CI, Extras CF, Certificat ANAF, Certificat fiscal de la primarie).
Pentru o incarcare mai rapida, comprima fisierele PDF mari folosind un program precum https://www.ilovepdf.com/compress_pdf si numeroteaza-le in ordinea de incarcare.
Atentie! Documentele obtinute online cu semnatura electronica nu trebuie modificate, deoarece editarea poate invalida semnatura.
Crearea contului in platforma AFM
Un aspect crucial si adesea trecut cu vederea este necesitatea crearii contului in platforma AFM cu cel putin 48 de ore inainte de data inscrierii pentru regiunea ta. Acest timp este necesar pentru validarea contului si evitarea problemelor tehnice in ziua inscrierii.
Acestia sunt pasii pentru a crea contul pe platforma AFM:
- Acceseaza platforma oficiala la adresa: https://inscrierionline.afm.ro/.
- Completeaza formularul de inregistrare cu datele personale (nume, prenume, email, telefon).
- Dupa completarea formularului verifica emailul pentru confirmarea contului.
- Activeaza contul si seteaza o parola sigura
Informatiile necesare pentru crearea contului includ:
- Adresa de email valida.
- Numar de telefon mobil
- Date personale de identificare
Posibile probleme pot aparea daca adresa de email a fost folosita anterior pentru alte programe AFM sau dac nu primesti emailul de confirmare (verifica si folderul Spam).
5. Cum este structurat programul Casa Verde AFM?
Programul Casa Verde utilizeaza o abordare regionala in procesul de inscriere. Fiecare regiune a tarii beneficiaza de o zi speciala pentru depunerea cererilor, ceea ce faciliteaza o gestionare eficienta a aplicatiilor. Pentru inscriere, regiunile sunt impartite in felul urmator:
- Regiunea Nord-Vest (judetele Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Salaj, Satu Mare si Maramures)
- Regiunea Centru (judetele Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures si Sibiu)
- Regiunea Nord-Est (judetele Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava si Vaslui)
- Regiunea Sud-Est (judetele Braila, Buzau, Constanta, Galati, Vrancea si Tulcea)
- Regiunea Sud Muntenia (judetele Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu, Ialomita, Prahova si Teleorman)
- Regiunea Bucuresti-Ilfov
- Regiunea Sud-Vest (judetele Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt si Valcea)
- Regiunea Vest (judetele Arad, Caras-Severin, Hunedoara si Timis)
- Unitatile de cult au o sesiune separata de inscriere separata
6. Cum sa te pregatesti pentru ziua inscrierii in programul Casa Verde AFM
Inscrierea in platforma AFM este momentul crucial care poate decide daca vei beneficia sau nu de finantare. In editiile anterioare de Casa Verde, fondurile s-au epuizat in maxim un minut pentru anumite regiuni. Iata cum sa te pregatesti pentru a avea sanse maxime de succes.
Pregatirea pentru inscriere
Organizarea documentelor in format digital
- Scaneaza toate documentele la o rezolutie optima (200-300 dpi).
- Salveaza documentele in format PDF, cu dimensiuni sub 1MB per document daca se poate.
- Denumeste documentele numeric in ordinea incarcarii, spre exemplu: 1_CI.pdf, 2_CertificatANAF.pdf, etc.
- Verifica daca fiecare document se poate citi clar si asigura-te ca toate informatiile sunt vizibile.
Pregateste informatiilor personale pentru completare rapida
- Creeaza un document text cu toate datele pe care va trebui sa le introduci.
- Activeaza functia Autofill in browser si completeaza datele personale cu ceva timp inainte.
- Pregateste numarul cartii funciare, codul numeric personal si alte informatii specifice.
Adauga o clona a paginii de inscriere.
7. Care sunt urmatorii pasi dupa inscrierea in programul Casa Verde AFM

Daca vrei sa primeste oferte pentru un sistem fotovoltaic de la 4 instalatori poti completa o cerere de ofertare aici.
8. Cum sa alegi instalatorul potrivit
Alegerea instalatorului este poate cea mai importanta decizie pe care o vei lua dupa aprobarea finantarii. Un instalator profesionist nu doar ca iti garanteaza un sistem eficient, dar te scuteste de stres si potentiale probleme pentru urmatorii 20 de ani.
Procesul de selectie a instalatorului
Dupa publicarea listei cu beneficiarii aprobati, procesul de selectie a instalatorului urmeaza acesti pasi:
- Ai la dispozitie 90 de zile pentru a alege un instalator din lista oficiala publicata de AFM.
- Instalatorul selectat are 30 de zile pentru a verifica dosarul tau si a-l declara eligibil sau neeligibil.
- Daca dosarul este respins de un instalator, poti selecta un alt instalator in timpul ramas din cele 90 de zile.
- Ai posibilitatea de a schimba instalatorul o singura data dupa aprobarea dosarului, in cazul in care apar probleme.
Important: Daca nu selectezi un instalator in termen de 90 de zile sau daca niciunul dintre instalatorii selectati nu iti aproba dosarul in acest interval, vei pierde finantarea!
Criterii esentiale pentru evaluarea instalatorilor
Nu toti instalatorii validati in programul Casa Verde ofera aceeasi calitate a serviciilor. Iata criteriile esentiale pe care ar trebui sa le iei in considerare:
Experienta in programele Casa Verde anterioare
- Cati ani de experienta au in instalarea sistemelor fotovoltaice?
- Cate sisteme au instalat in programele Casa Verde anterioare?
- Care este rata de finalizare a proiectelor in termenele stabilite?
Capacitatea de instalare
- Cate echipe de instalare au?
- Care este timpul mediu de asteptare de la aprobarea dosarului pana la instalare?
- Au capacitatea de a gestiona un numar mare de proiecte simultan?
Recenzii de la clienti anteriori
- Ce spun clientii anteriori despre calitatea lucrarilor?
- Exista reclamatii frecvente sau probleme recurente?
- Cum gestioneaza situatiile neprevazute sau reclamatiile?
Garantiile oferite pentru echipamente si montaj
- Ce garantii ofera pentru diferitele componente ale sistemului?
- Garantia pentru montaj este inclusa in oferta?
- Cum se realizeaza interventiile in garantie?
Servicii post instalare si mentenanta
- Ofera servicii de monitorizare a sistemului dupa instalare?
- Ce servicii de mentenanta sunt incluse si pentru ce perioada?
- Care sunt costurile pentru serviciile post-garantie?
Intrebari esentiale de pus instalatorului inainte de alegere
Pentru a face cea mai buna alegere, poti adresa urmatoarele intrebari instalatorilor pe care ii iei în considerare:
1. Care este termenul estimat pentru instalare dupa aprobarea dosarului?
Un instalator serios iti va oferi un termen realist, nu promisiuni imposibil de respectat.
2. Ce branduri de echipamente foloseste si ce garantii ofera?
Verifica daca folosesc echipamente de la producatori reputati, cu garantii solide.
3, Cine se ocupa de documentatia pentru obtinerea statutului de prosumator?
Instalatorul ar trebui sa se ocupe de intreaga documentatie necesara pentru racordarea la retea.
4.Ce servicii de mentenanta sunt incluse si pentru ce perioada?
Verifica daca ofera monitorizare, interventii rapide si mentenanta preventiva.
Intrebari frecvente
1. Ce document este necesar de la ANAF pentru inscrierea in Programul Casa Verde AFM?
Este nevoie de certificatul de atestare fiscala, care dovedeste ca solicitantul nu are datorii fata de bugetul de stat. Poate fi obtinut de la ghiseul ANAF sau prin intermediul Spatiului Privat Virtual (SPV) si ramane valabil timp de 90 de zile.
2. Daca am primit aprobare in programul Casa Verde anul trecut, dar nu am realizat lucrarea, pot sa depun o noua cerere anul acesta?
Nu, nu se admite o noua finantare pentru acelasi imobil in cazul in care acesta a fost deja aprobat intr-o sesiune precedenta.
3. Pot sa solicit doar baterii pentru un sistem fotovoltaic existent?
Nu, programul Casa Verde AFM acopera doar finantarea unui sistem complet, care include atat panourile fotovoltaice, cat si partea de stocare (acumulatorii).
4. Este posibil sa montez panourile pe un teren care nu este inscris in cartea funciara, in conditiile in care locuinta este totusi inregistrata?
Nu. Pentru a fi eligibil, terenul si locuinta pe care se monteaza sistemul trebuie sa fie inscrise in cartea funciara. Simplul fapt ca locuinta este inregistrata nu este suficient daca terenul pe care s-ar monta panourile nu este intabulat.
5. Daca am doar viza de resedinta (flotant) la adresa unde vreau sa instalez sistemul, ma pot inscrie in program?
Nu, adresa din buletin (domiciliul stabil) trebuie sa coincida cu locatia unde va fi amplasat sistemul, conform cerintelor programului Casa Verde AFM.
6. Pot sa depun cererea pentru un imobil care este trecut in acte cu alta destinatie decat cea de locuinta?
Nu, ghidul prevede ca imobilul trebuie sa fie inregistrat cu destinatia de locuinta sau de anexa aferenta unei locuinte.
7. Este admisa finantarea daca imobilul are ipoteca ori alte sarcini in favoarea unor persoane fizice?
Raspuns: Da. Ipotecile ori sarcinile constituite in favoarea unor persoane fizice nu exclud imobilul de la finantare. Restrictiile se aplica in alte situatii (ex. ipoteci instituite de banci, de stat, etc., in functie de ghid), insa pentru persoanele fizice ghidul permite eligibilitatea.
8. Daca la adresa respectiva se desfasoara activitati economice, se mai poate obtine finantare?
Da, imobilele cu ipoteci sau alte sarcini in favoarea persoanelor fizice sunt considerate eligibile pentru program, cu conditia sa respecte restul cerintelor.e separata sau se pot dovedi in mod clar absenta activitatilor economice la adresa respectiva.
9. E necesar ca toate documentele sa fie si pe numele coproprietarilor?
Nu, doar persoana care solicita finantarea trebuie sa furnizeze documentele, iar ghidul nu mai impune declaratii suplimentare din partea celorlalti coproprietari.
10. Cine trebuie sa fie titularul contractului de furnizare a energiei electrice?
Solicitantul trebuie sa fie titularul partidei de furnizare a energiei electrice si al facturii de curent. In cazul coproprietarilor, solicitantul este cel care figureaza in contractul de furnizare.
11. Se pot amplasa panourile pe constructii neintabulate (de pilda pe un garaj sau un foisor)?
Nu, panourile trebuie instalate pe o locuinta (sau anexa) care apare in mod clar in cartea funciara si are un numar cadastral valabil.
12. Pot sa montez sistemul pe un teren fara sa am o locuinta intabulata la acea adresa?
Nu, una dintre conditiile cheie este ca respectiva constructie de tip locuinta sa fie deja inscrisa in cartea funciara.
13. Daca exista mai multi coproprietari in extrasul de carte funciara, este obligatoriu ca toti sa aiba domiciliul acolo?
Nu, doar solicitantul finantarii trebuie sa isi aiba domiciliul la adresa mentionata pentru instalarea sistemului.
14. Ce fac daca in extrasul de carte funciara adresa nu corespunde cu cea din buletin?
Se poate obtine de la Primarie o adeverinta care confirma adresa corecta (nomenclator stradal). Aceasta adeverinta va dovedi ca solicitantul este proprietar la adresa actuala. De asemenea, se poate actualiza adresa in cartea funciara la OCPI, dar procedura poate dura cel putin 30 de zile.
15. Cum trebuie completata cererea in SPV pentru a obtine certificatul fiscal de la ANAF?
In cererea pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala, este recomandat sa completezi:
- Sectiunea C – „Informatii pentru verificarea eligibilitatii contribuabililor pentru accesarea fondurilor nerambursabile”
- Sectiunea D – „Alte mentiuni”, cu detalii despre:
- Obligatiile fiscale de la sectiunile A si B;
- Sumele certe, lichide si exigibile de incasat de la autoritatile contractante (daca e cazul);
- Situatia obligatiilor fiscale (executare silita, suspendare, alte mentiuni).
16. Cat de mari pot fi fisierele PDF incarcate in platforma?
Marimea maxima acceptata este de 5 MB pentru fiecare document. Totusi, este de preferat sa pastrezi fisierele sub 1 MB pentru a evita erori de incarcare.
17. Trebuie sa am neaparat domiciliul din buletin la locatia unde vreau sa montez panourile fotovoltaice?
Da, solicitantul trebuie sa aiba domiciliul in aceeasi locatie unde se instaleaza sistemul, conform cerintelor programului.